سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماینر چیست و چگونه کار میکند ؟

«این روزها ماینینگ تبدیل به کار سختی شده.» «ماینری که دوستم استفاده می‌کنه قدرت پردازش خیلی بالایی داره.» «من یه ماینر خریدم ولی خیلی زود خراب شد.» «می‌خوام ماینرم رو به یه استخر وصل کنم.»

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که با دنیای ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، حتما جملاتی مشابه عبارات بالا زیاد به گوشتان می‌خورد. حرف چگونگی ماینینگ و انتخاب ماینر مناسب این روزها حسابی بر سر زبان‌ها افتاده؛ ولی ماینر دقیقا چه چیزی است و چطور منجر به استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود؟

ماینر چیست ؟

یک مدار مجتمع با کاربری مشخص

یک مدار مجتمع با کاربری مشخص (ASIC) دستگاهی است که تنها برای هدف استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است. این محاسبه‌گر کوچک، شامل سری تراشه‌هایی است که یک سیستم را تشکیل می‌دهند. به طور کلی هر ماینر برای استخراج یک ارز دیجیتال به خصوص یا یک سری ارزهای دیجیتال از پیش تعیین شده، طراحی شده است. بنابراین یک اسیک ماینر بیت کوین، فقط قادر به استخراج بیت کوین است.

دستگاه ماینر چطور پدید آمد؟

به وجود آورنده بیت کوین در نظر داشت بیت کوین با استفاده از CPUهای معمولی روی لپتاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی استخراج شود. در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین، ماینرها (افرادی که بیت کوین استخراج می‌کنند) با استفاده از کامپیوترهای شخصی به کسب درآمد از استخراج می‌پرداختند. این فرآیند کار راحتی بود؛ چون ارزش بیت کوین‌های استخراج شده نه تنها کفاف هزینه برق و استهلاک کامپیوتر آنها را میداد، بلکه در آخر سود چشمگیری هم برایشان به همراه داشت. با گذر زمان و همراه با پیچیده‌تر شدن بلاک چین‌ها، کامپیوترهای خانگی دیگر مثل قبل از پس این فرآیند برنمی‌آمدند و یک جورهایی دخل و خرج فرآیند استخراج با اختلاف شدیدی مواجه شد. در اواسط سال 2013، سخت‌افزارهای خانگی در فرآیند استخراج در تنگنا قرار گرفتند و به دستگاه‌های ماینر اجازه پیشی گرفتن دادند.

هر روز تراکنش‌های بیشتر و بیشتری به وجود می‌آمدند و منابع محاسباتی مورد نیاز برای ایمن‌سازی و تائید این تراکنش‌ها به طور نمایی در حال افزایش بودند. سازمان‌های استخراج برای کاهش هزینه‌ها دست به هر کاری در دفاتر کل زدند؛ از نقل مکان به نزدیکی منابع برق ارزان قیمت حوالی سدها تا سرمایه‌گذاری در انبارهایی پر از اسیک ماینر. تحقیقات گسترده‌تر در حوزه علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر باعث به وجود آمدن پیشرفت‌هایی در بهره‌وری الگوریتم، بهره‌وری نرم‌افزار و بهره‌وری سخت‌افزار شد. اگر سرعت پیشرفت قابل دسترس در سخت‌افزار و نرم‌افزار نتواند از سرعت محاسباتی پیچیده بلاک چین پیشی بگیرد، استراتژی‌های کاهش هزینه و حداکثرسازی منفعت باید خودی نشان بدهند. فرقی نمی‌کند که ساتوشی ناکاموتو در تصور اولیه‌اش از بلاک چین این مسئله را پیش‌بینی کرده باشد یا نه، ولی استخراج ارزهای دیجیتال در مسیر توسعه با موانع عظیمی مواجه شده است.

استخراج ارز دیجیتال با سرعت بالا و مصرف برق پایین. ای‌سیک‌ها در نتیجه توسعه و پیشرفت بلاک چین‌ها و افزایش سختی شبکه و به دنبال آن عدم سودآوری کارت‌های گرافیک برای استخراج برخی ارزها ایجاد شدند.

هر ارز دیجیتالی، الگوریتم رمزنگاری هش مخصوص خود را دارد و ماینرهای ای‌سیک‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند با استفاده از آن الگوریتم خاص کار استخراج را انجام دهند.

به عنوان مثال ماینرهای ای‌سیک بیت کوین به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند الگوریتم هش SHA-256 را محاسبه کنند. این بدان معناست که این دستگاه‌ها قادر خواهند بود که هر ارز دیگری مانند بیت کوین کش، که مبتنی بر الگوریتم مشابهی است را نیز استخراج کنند.

موانع در حال افزایش برای ورود به حوزه استخراج مربوط به مسئله دوباره متمرکز سازی بعد از غیرمتمرکز سازی می‌شوند. در حالی که هدف بلاک چین غیرمتمرکز سازی امنیت و پردازش در برقراری یک سیستم همتا به همتا است، استخراج مبتنی بر گواه اثبات کار و اسیک ماینرها به طور فزاینده‌ای به یک مسئله متمرکز تبدیل شده‌اند. به عبارت دیگر، تنها اشخاص و شرکت‌هایی با جیب‌های بزرگ قادر هستند وارد عرصه استخراج شوند و همچنان سود کنند. در حالی که کاربران بلاک چین‌های مبتنی بر گواه اثبات کار هنوز می‌توانند قدردان امنیت و گمنامی استفاده از این شبکه‌ها باشند، دانستن این مسئله ناراحت‌کننده است که بزرگترین بخش برق اداره کننده این شبکه و همچنین مجموعه توکن‌ها و کوین‌های جدید هر دو به سمت گروه خاصی از مردم می‌روند که سازمان‌ها و شرکت‌های مرکزی نام دارند.

خوشبختانه، سازندگان آلتکوین‌های جدید به هنگام طراحی بلاک‌ها و طراح‌های استخراج غیرمتمرکزتر، این نگرانی‌ها را در نظر گرفته‌اند. در حالی که بعضی توسعه‌دهندگان بلاک چین برای بازداشتن تجهیزات اسیک از الگوریتم‌های جایگزین استخراج استفاده می‌کنند، بقیه اکوسیستم‌های بلاک چین به دلیل استفاده از طرح‌های گواه جایگزین، مثل گواه اثبات سهام (POS) در حال کسب محبوبیت بیشتری هستند. در حال حاضر، در دورانی به سر می‌بریم که جوامع بلاک چین با هدف پیدا کردن تاثیرگذارترین و قابل دسترس‌ترین طرح‌های اجماع و غیرمتمرکزترین شبکه‌ها، در حال تست شدن هستند. تاثیری که سرمایه‌گذاری ماینر اسیک روی اکوسیستم‌های ارزهای دیجیتال داشت، تکنولوژی بلاک چین را وارد مسیر جدیدی کرد؛ و قطعا مباحث لازم برای تجدیدنظر بر الگوریتم‌های بلاک چین، استخراج و طرح‌های ایجاد بلاک را آغاز کرد.


طی سال های اخیر استخراج ارز های دیجیتال بوسیله کامپیوتر های استاندارد که شامل همان cpu  های استاندارد اینتل یا AMD  و کارت گرافیک های متداول بود صورت میگرفت اما به مرور شبکه بیت کوین و همینطور دستگاه های ماین آن افزایش یافت و pc  ها کاربرد خود را در این زمینه از دست داد.

با از رده خارج شدن pc  ها در زمینه ماینیگ استخراج فقط با پردازنده های خاصی که Asic ماینر  نامیده میشوند ممکن است اما این به آن معنا نیست که pc  ها توانایی استخراج نداشته باشند ، بلکه با توجه به گسترش و سختی شبکه استخراج در حال حاضر نیاز به pc  هایی فوق العاده قدرتمند میباشد که عملا از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

فرآیند استخراج بیت کوین

همانطور که گفتیم در ابتدا بیت کوین در سازگار cpu های استاندارد بود . با گذر زمان اشخاصی که در فرآیند استخراج فعالیت میکردند متوجه شدند که استفاده از GPU  های کارت گرافیک استخراج آن ها را افزایش میدهد و بعد ها بعد ها پردازنده های گرافیکی بکار رفته در ASIC  استفاده شد.

در کل پروسه استخراج بیت کوین شامل موارد زیر است :

  • خرید اسیک ماینر یا همان ماینر متناسب با نیاز و بودجه خود
  • استفاده از یک کیف پول ایمن بیت کوین
  • وصل شدن به یک استخر برای استخراج و شروع عملیات

شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سرتاسر دنیا، وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تولید بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده دارند.

بنابراین زمانی که یک نفر به شخص دیگری بیت‌کوین ارسال می‌کند، باید این تراکنش‌ها به روشی تایید شوند و تغییرات لازم در شبکه صورت بگیرد. باید صحت این تراکنش بررسی شود و موجودی کیف پول‌‌ها در بلاک‌چین به روزرسانی شود.

کار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دقیقا همین است. آنها با دستگاه‌های خودشان کار تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.

بخشی از کارمزد تراکنش‌ها نیز به عنوان دستمزد به استخراج‌کننده می‌رسد. البته با استخراج یک بلاک، مقداری بیت‌کوین نیز تولید می‌شود که بین استخراج‌کنندگان آن بلاک تقسیم می‌شود.

این فرایند بطور خودکار انجام می‌گیرد و استخراج‌کننده دخالتی در انتخاب تراکنش ندارد. تراکنش‌ها صرفا براساس میزان کارمزد اولویت‌بندی می‌شوند.

 

چرا افراد به دنبال دستگاه ماینر هستند؟

در ایران خرید بیتکوین  هر ساله طرفداران جدیدی پیدا می‌کند و از این رمزارز به عنوان وسیله پرداخت، انتقال وجه و سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود.

در این بین برخی هم به این فکر افتادند که خودشان بیتکوین تولید کنند و بعد از تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدند که بیت‌کوین مثل طلا از معدن استخراج می‌شود؛ با این تفاوت که این معدن در فضای وب است و دستگاه استخراج هم با آنچه در معادن طلا به‌کار می‌رود متفاوت است و اول باید بفهمند دستگاه ماینر چیست؟

چند سال اول که درجه سختی استخراج بالا نرفته بود، استخراج ارزهای رمزنگاری شده با کامپیوترهای استانداردی که شامل cpu های استاندارد اینتل یا AMD و کارت گرافیک‌های معمولی بود امکان پذیر بود؛ اما این روزها استخراج با این ابزار تقریباً غیر ممکن شده است و به دستگاه ماینر پیشرفته و مخصوص نیاز داریم.

ماینر ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج به تعداد بیشتری از رمزارزهای استخراج نشده دست یابند و با فروش آنها به سود و درآمدزایی دست پیدا کنند.

به طور کلی ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است. این فرآیند به غیرمتمرکز سازی شبکه رمزارزها و افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند.

 به شکل کاملاً ساده تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها جمع می‌شوند و برای اضافه شدن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود یک پازل کدگذاری وجود دارد که از پیچیدگی‌های بالایی برخوردار است و باید حل شود. هر سیستمی که این پازل را حل کند پاداش می‌گیرد.

 

عوامل تاثیرگذار در ماینینگ کدام است؟

یکی از عوامل تاثیرگذار در ماینینگ (Nodes) یا همان نودها هستند، این گره‌ها تراکنش‌ها را در سراسر شبکه پراکنده می‌کنند. داده‌ها بین نودها در جریان هستند و این شما هستید با شناساندن نودهای جدید به شبکه رمزارزها فرآیند استخراج را تسریع می‌کنید. برخی از گره‌ها استخراج کننده هستند و معمولاً به آنها ماینر گفته می‌شود.

با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی و قرار دادن آن در پاسخ بلاک به یک هش دسترسی پیدا می‌کند. وقتی اولین ماینر توانست به جواب هش دست پیدا کند، موفقیت آن به سایر نودهای شبکه اطلاع داده می‌شود.
با انتشار این خبر تمام ماینرهای دیگر، بلافاصله کار کردن روی آن بلاک را رها کرده و تلاششان را متوجه پیدا کردن آن در بلاک بعدی می‌کنند. ماینری که پیروز شده به عنوان پاداش چند پاداش جدید به دست می‌آورد. این یک فرآیند ریاضی بسیار پیچیده است که حل آن هر روز دشوارتر از قبل می‌شود.

 

برای انجام فرآیند ماینینگ به چه چیزهایی نیاز است؟

اگر دشواری استخراج و هزینه‌های استخراج بیت‌کوین برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند، برای ورود به دنیای ماینرها سه مرحله قابل اجرا وجود دارد:

1. خرید دستگاه استخراج

2. بکارگیری یک کیف پول امن و مناسب

3. پیوستن به یک استخر برای انجام فرآیند استخراج

استخراج بیت کوین یکی از کارهای دشوار و البته هزینه‌بر است ولی شرکت‌های بزرگی هستند که با سرمایه‌گذاری مبالغ بالا، به اصلی‌ترین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تبدیل شده‌اند.

اگر شما به بیت‌کوین علاقه‌مند شدید، پس لازم است درباره ی استخراج بیت کوین نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

استخراج بیت کوین یا همان Mining برای افرادی که سرمایه گذاری در بیت کوین را سودآور می‌دانند، جذاب است.

قبلا در سری مطالب آموزشی ارزهای دیجیتال، میزان سودآوری استخراج بیت‌کوین  را بررسی کردیم و یک نرم افزار برای استخراج ارزهای دیجیتال معرفی نمودیم.

در صورتی که در زمینه ارزهای دیجیتال اطلاعات کمی دارید، توصیه می‌کنیم این صفحه را بخوانید: ارز دیجیتال دقیقا چیست؟

در این مطلب قصد داریم به مباحث مقدماتی‌تر استخراج بیت‌کوین بپردازیم.

برای دریافت بهترین محتوای مرتبط با ارزهای دیجیتال در کانال تلگرام عضو شوید: عضویت در کانال ارز 101

.

 

نگاهی به استخراج بیت‌کوین

استخراج بیت‌کوین چیست؟ به فرایند تولید بیت‌کوین و پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین، استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود.

البته این تعریف بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای از استخراج است.

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است و انتشار آن در دست یک سازمان، شرکت یا دولت خاص نیست.

شبکه بیت‌کوین غیرمتمرکز است و هزاران کامپیوتر و دستگاه استخراج در سرتاسر دنیا، وظیفه پردازش تراکنش‌ها و تولید بیت‌کوین‌های جدید را بر عهده دارند.

بنابراین زمانی که یک نفر به شخص دیگری بیت‌کوین ارسال می‌کند، باید این تراکنش‌ها به روشی تایید شوند و تغییرات لازم در شبکه صورت بگیرد. باید صحت این تراکنش بررسی شود و موجودی کیف پول‌‌ها در بلاک‌چین به روزرسانی شود.

کار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دقیقا همین است. آنها با دستگاه‌های خودشان کار تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند.

بخشی از کارمزد تراکنش‌ها نیز به عنوان دستمزد به استخراج‌کننده می‌رسد. البته با استخراج یک بلاک، مقداری بیت‌کوین نیز تولید می‌شود که بین استخراج‌کنندگان آن بلاک تقسیم می‌شود.

این فرایند بطور خودکار انجام می‌گیرد و استخراج‌کننده دخالتی در انتخاب تراکنش ندارد. تراکنش‌ها صرفا براساس میزان کارمزد اولویت‌بندی می‌شوند.

پس اگر یک تراکنش دارای کارمزد بالاتری باشد، زودتر تایید می‌شود زیرا استخراج‌کنندگان آنرا در اولویت پردازش قرار می‌دهند.

 

 

استخراج بیت کوین یکی از کارهای دشوار و البته هزینه‌بر است ولی شرکت‌های بزرگی هستند که با سرمایه‌گذاری مبالغ بالا، به اصلی‌ترین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تبدیل شده‌اند.

اگر شما به بیت‌کوین علاقه‌مند شدید، پس لازم است درباره ی استخراج بیت کوین نیز اطلاعات بیشتری کسب کنید.

استخراج بیت کوین یا همان Mining برای افرادی که سرمایه گذاری در بیت کوین را سودآور می‌دانند، جذاب است.

اما قبل از اینکه زمان و پول خود را صرف استخراج کنید توصیه می‌کنیم، راهنمای جامعی که ما درباره ی استخراج بیت کوین ایجاد کرده‌ایم را کامل مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین یعنی چه?

تصویر نمادین از استخراج بیت‌کوین – استخراج بیت‌کوین صرفا از طریق کامپیوترها و سخت‌افزارهای مخصوص انجام می‌شود.

 

چرا بیت‌کوین استخراج می‌کنند؟

اینجا هم بحث پول در میان است.

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش مشخصی دارد. افراد زیادی بیت‌کوین را در سرتاسر دنیا خرید و فروش می‎کنند.

استخراج‌کنندگان با استخراج بیت‌کوین، مقداری بیت‌کوین بدست می‌آورند و می‌توانند آنرا بفروشند و پول رایج کشورشان را دریافت کنند.

برخی تصور می‌کنند استخراج بیت‌کوین هزینه‌ای ندارد یا اینکه بسیار ساده و راحت انجام می‌شود.  با وجودیکه در استخراج بیت‌کوین بصورت مستقیم مبلغی بابت خرید بیت‌کوین خرج نمی‌شود ولی استخراج‌کننده پول زیادی را صرف خرید ماینرها (تجهیرات استخراج بیت‌کوین) می‌کند.

پس برای استخراج بیت‌کوین هزینه‌های دیگر نیز مانند هزینه خرید سخت‌افزارهای جانبی، هزینه برق و… را خواهید داشت.

اگر نخواهید از طریق استخراج، بیت‌کوین بدست آورید، راه دیگر این است که می‌توانید با پرداخت پول و بدون درگیر بودن در فرایند پیچیده استخراج، این ارز دیجیتال خریداری کنید.

البته یکسری فعالیت‌های دیگر نیز برای بدست آورن ارزهای دیجیتال وجود دارد و سایت‌هایی هستند که در آنها می‌توان با سرمایه‌گذاری یا صرف وقت، مقداری بیت‌کوین بدست آورد.

ماینر ها یا استخراج کنندگان ارز دیجیتال، هم جیب خوشان را پر پول می‌کنند و هم وظیفه حیاتی سرپا نگه داشتن شبکه ارز دیجیتال در بازار ارز دیجیتال را بر عهده دارند.

بنابراین، در حالت کلی؛ ماینرها، ارز دیجیتال را خریداری نمی‌کنند یا اینکه آنرا از شخص دیگری بدست نمی‌آورند، بلکه با صرف هزینه و انرژی آنها را تولید می‌کنند.

برای افزایش اطلاعات شما در زمینه ارزهای دیجیتال، باید به عرض برسانیم جمعا تعداد 21 میلیون بیت کوین می‌تواند ماین شود که بیش از 17.7 میلیون از آن استخراج شده است.

به غیر از بلاک اولیه بیت کوین به نام (genesis block) که توسط سازنده‌ی بیت کوین به نام ساتوشی ناکاموتو ایجاده شده است، بقیه بیت کوین‌ها توسط ماینرها تولید شده‌اند.

فرایند استخراج بیت کوین هم جذاب و هم جالب است.

با نبود ماینرها، بیت کوین تمام نخواهد شد و همچنان قابل استفاده خواهد ماند ولی دیگر بیت کوین جدیدی تولیدی نخواهد شد.

اما بر اساس پروتکل اصلی بیت کوین، روزی خواهد رسید که استخراج بیت کوین به پایان خواهد رسید. یعنی بعد از 21 میلیون بیت کوین دیگر بیت کوینی برای استخراج وجود نخواهد داشت تا ایجاد شود.

پس از اینکه بیت‌کوین دیگری برای استخراج وجود نداشت، ماینرها همچنان وظیفه تایید تراکنش‌های شبکه بیت‌کوین را بر عهده خواهند داشت.

درآمد حاصل از استخراج بیت کوین برای ماینر ها چقدر است؟

بیت کوین‌ها در واحد هایی به نام بلاک توسط ماینر ها استخراج می‌شوند.

در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک، 12.5 بیت‌کوین است. بنابراین وقتی تراکنش‌ها در یک بلاک جای می‌گیرند و بلاک استخراج می‌شوند، به استخراج‌کنندگانی که در استخراج آن بلاک نقش داشتند 12.5 بیت‌کوین می‌رسد.

این 12.5 بیت‌کوین بین ماینرها تقسیم می‌شود.

با توجه به قدرت پردازش بسیار زیادی که برای استخراج یک بلاک از بلاک‌چین بیت‌کوین نیاز است، ماینرها به گروه‌های استخراج ارز می‌پیوندند تا با مشارکت همدیگر، بتوانند بلاک‌های بیشتری استخراج کنند. به این گروه‌های استخراج، اصطلاحا استخر (به انگلیسی Pool) گفته می‌شود. 

درسال 2009 میلادی که استخراج بیت کوین تازه شروع می‌شد، پاداش هر بلاک در حدود 50 بیت کوین بود. و در سال 2012 این پاداش به 25 بیت‌کوین کاهش یافت. با این وجود هر 4 سال یکبار پاداش استخراج هر بلاک بیت کوین به نصف خواهد رسید و تا در سال 2020 به 6.25 بیت‌کوین می رسد.

خرید ماینر مناسب

حال که متوجه شدیم ماینر چیست به بررسی تولید کنندگان این محصول میپردازیم. تولید کنندگان مختلفی که در تولید دستگاه ماینر فعالیت میکنند ، بدون جرات میتوان گفت کمپانی Bitmain  از پیشگامان این صنعت میباشد ، ماینر های این شرکت موسوم به Antminer  در سرتاسر دنیا به فروش میرسند ، با این تفاسیر شرکت های زیادی نیز وارد این صنعت شده اند که برخی از آن ها به هیچ وجه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

این نکته را فراموش نکنید که تولید ماینرها بسیار محدود است پس هنگامی که قصد خرید Asic ماینر داشتید دقت کنید چه مدلی بروز است تا دچار خطا در استخراج سود و یا حتی زیان دهی نشوید.

مثال ساده آن ماینر S9  است که با الگوریتم SAH-256  بیت کوین و تمام ارزهایی که با این الگوریتم نوشته شده اند را استخراج میکند ، این مدل از سال 2016 تولید میشوند اما هرسال دچار تغییرات شده بطوری که سری 2018 آن توان پردازشی بالاتری نسبت به مدل پایه آن دارد.

نکته دیگری که بسیار مورد توجه است این است که هر مدل جدیدی که تولید میشود اغلب بصورت پیش فروش توسط تولید کننده در بازار با قیمت پایین تر عرضه میگردد و بعد از عرضه رسمی قیمت به مراتب بالاتری دارا میباشند. متسفانه خرید مستقیم با توجه به تحریم ایران ممکن پذیر نیست و برای خرید ماینر باید به واسطه مراجعه کنید.