سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال 2011 راه‌اندازی شد. لی کارمند سابق گوگل بود که لایت کوین را باهدف تکمیل بیتکوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت‌زمان تراکنش‌ها، هزینه‌ها و استخرهای متمرکز ماینینگ طراحی کرد. چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود. یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از 10 دقیقه به 2?5 دقیقه بود، که درنتیجه آن بتوان تراکنش‌های بیشتری را تأیید کرد. در حال حاضر، روزانه 14،400 لایت‌کوین استخراج می‌شود که این حداکثر مقدار ممکن است. لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک وسیله پرداخت جهانی و مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است. این ارز دیجیتال همتا به همتا شباهت‌های زیادی با بیت‌کوین دارد، اما پلتفرم آن از بلاک چین‌های مختلفی استفاده می‌کند که امکان انتقال سریع‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. نرم‌افزار ایجاد و انتقال کوین‌های لایت‌کوین، به صورت متن‌باز است و پلتفرم آن به طور کامل غیرمتمرکز است. این کریپتوکارنسی از زمان ورودش به بازار، رشد پایداری را تجربه کرده است و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار به حساب می‌آید. شاید یکی از دلایل این محبوبیت عملکرد آن باشد، اما نباید تشابه‌اش با بیت‌کوین را نیز نادیده‌گرفت.

لایت کوین یک ارز دیجیتال همتا به همتا است که امکان پرداخت های نسبتا فوری و کم هزینه را در سراسر جهان فراهم می‌کند.

لایت کوین یک شبکه پرداخت متن باز مبتنی بر بلاک چین است. در این پروتکل می‌توان دارایی‌های دیجیتالی به نام لایت کوین یا به اختصار LTC را بدون هیچ واسطه و نهاد مرکزی و به صورت کاملا غیرمتمرکز در سراسر جهان منتقل کرد.

همانند بیتکوین ، امنیت شبکه لایت کوین هم با رمزنگاری و فرایند اثبات کار یعنی استخراج توسط دستگاه ماینرتضمین شده است. تراکنش های لایت کوین تقریبا چهار برابر سریع تر از بیت کوین هستند.

خالق لایت کوین:

در حالی که هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین بعد از حدود 10 سال هنوز مشخص نیست، خالق لایت کوین جوانی چینی‌الاصل به نام چارلی‌ لی است. کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال 2011 با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین،‌ شبکه لایت کوین را معرفی کرد.

فلسفه ای جالب برای تولد لایت کوین وجود دارد. اگر بیت کوین طلا باشد،‌ لایت کوین مانند لوگو‌یی که دارد، یادآور نقره است. به این معنی که هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره تر و ارزان تر است. مانند بیت کوین،‌ لایت کوین هم محدود است با این فرض که برخلاف بیت کوین که فقط 21 میلیون از آن قابل تولید شدن است، لایت کوین تا 84 میلیون واحد استخراج خواهد شد.

لایت کوین چگونه کار میکند ؟

 

درست به مانند بیت کوین استخراج کنندگان با قراردادن توان محاسباتی کامپیوترهای خود برای شبکه، با انجام محاسبات ریاضی شبکه را امن می‌کنند. در حقیقت استخراج کنندگان با این‌کار تراکنش ها را بررسی و تایید می‌کنند که باعث حفظ شبکه می‌شود.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-256 است اما چارلی‌ لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تایید سریع تر تراکنش ها است. در حالی که این روزها استخراج به صرفه بیت کوین فقط با دستگاه های ASIC امکان پذیر است،‌ کارت گرافیک هنوز یکی از روش های متداول برای استخراج لایت کوین است. البته استفاده از دستگاه‌ های ASIC از روش کارت گرافیک مقرون به صرفه تر است.

هر 2.5 دقیقه تمام تراکنش های تایید شده لایت کوین در بسته های دیجیتالی به نام بلاک قرار می‌گیرند. این بلاک ها به زنجیره ای از بلاک ها به نام  بلاکچین اضافه می‌شوند.

استخراج کنندگان یا به عبارتی ماینرها برای این کار پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر کارمزدها، با استخراج هر بلاک مقداری لایت کوین جدید تولید می‌شود و به ماینری که آن بلاک را استخراج کرده تعلق می‌گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) می‌گویند.

پاداش استخراج هر بلاک در حال حاضر 25 واحد لایت کوین است. این پاداش در هر 840,000 بلاک نصف خواهد شد. پاداش بلاک بیت کوین در حال حاضر 12.5 واحد بیت کوین است و در هر 210,000 بلاک نصف می‌شود.

ویژگی‌ها و تفاوت لایت کوین با بیت کوین:

اگر بخواهید حقیقتا لایت کوین را درک کنید حتما باید آن را از جنبه‌های گوناگون با بیت کوین مقایسه نمایید، صاحبان لایت کوین خود پذیرفته‌اند که لایت کوین یک کپی از بیت کوین است اما تفاوت‌های بنیادین که لایت کوین را از بیت کوین متمایز می‌سازند چه هستند؟ 

 

لایت کوین اغلب بابیت کوین مقایسه می‌شود. اگر بیت کوین را طلا در نظر بگیرید، بسیاری لایت کوین را نقره می‌نامند. اما این دو کریپتوکارنسی محبوب چه تفاوت‌های متمایزکننده‌ای باهم دارند؟

  • حداکثر عرضه

بسیاری از ارزهای دیجیتال عرضه محدودی دارند. باوجود 84 میلیون لایت کوین، عرضه آن 4 برابر بیشتر از بیت کوین است. ازنظر تئوری، این بدان معناست که لایت کوین در آینده به چیزی حدود یک‌چهارم ارزش بیت کوین خواهد رسید.

  • میزان سرمایه بازار

اگرچه سرمایه بازار لایت کوین در مقایسه بابیت کوین ناچیز است، اما این ارز دیجیتال هنوز هم در بین 5 کریپتوکارنسی برتر قرار دارند (این طبقه‌بندی می‌تواند بر اساس قیمت و تعداد سکه‌های موجود در گردش تغییر پیدا کند).

  • الگوریتم ماینینگ:

هردوی این کریپتوکارنسی‌ها بر اساس الگوریتم اثبات کار بناشده‌اند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند در ماینر درحالی که لایت کوین از الگوریتم Skrypt .Skrypt ازنظر محاسباتی فشرده‌تر است اما از حافظه قابل‌توجهی استفاده می‌کند.

  • سرعت معامله

هر تراکنش لایت کوین تقریباً در هر 2?5 دقیقه تأیید می‌شود. در بیت کوین، این میانگین هر 10 دقیقه یک‌بار است. درنتیجه لایت‌کوین 4 برابر سریع‌تر این کار را انجام می‌دهد که درواقع می‌تواند معاملات بیشتری را نیز پردازش کند.

  • هزینه معاملات

الگوریتم Skrypt هزینه‌های معاملات را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

  • پاداش بلاک

ماینرها با دریافت پاداش برای هر محاسبه صحیح و درنتیجه افزودن یک بلاک جدید، بابت همکاری خود در شبکه پاداش دریافت می‌کنند. ماینرها در حال حاضر به ازای هر بلاک، 25 لایت کوین دریافت می‌کنند. این در حالی است که در شبکه بیت‌کوین، 12?5 BTC به عنوان پاداش در نظر گرفته شده است. از آنجایی که هربلاک جدید به طور متوسط در هر 2?5 دقیقه ایجاد می‌شود، ازنظر آماری ماینرهای بیشتری امکان دریافت پاداش را دارند. اما با این حال، ریسک بلاک‌های جدا افتاده نیز افزایش پیدا می‌کند (این‌ها بلاک‌های معتبری هستند که جزئی از زنجیره اصلی نیستند و زمانی‌که دوماینر در یک‌زمان مشابه بلاکی را تولید می‌کنند و یا هنگامی‌که یک هکر سعی در وارونه کردن معاملات دارد، ایجاد می‌شوند).

  • شبکه لایت کوین سکه‌های بیشتری ایجاد می‌کند

شبکه لایت‌کوین، قادر است 84 میلیون لایت‌کوین منتشر کند که این 4 برابر تعداد واحدهایی است که شبکه بیت کوین ایجاد خواهد کرد.

داشتن کاهش زمان ساخت زنجیره قالب

و افزایش حداکثر تعداد سکه ها

تفاوت اصلی آن با بیت کوین در میزان امنیت آن است. به دلیل استفاده از تکنیک های خاص رمزنگاری، میزان امنیت litecoin نسبت به بیت کوین بیشتر است و در واقع به دلیل میزان بالای حافظه درگیر در آن، هک کردن و ایجاد اختلال در litecoin بسیار دشوار و پرهزینه است. در مقایسه با وضعیت بیت کوین، litecoin در دوران جنینی قرار دارد.

و کمی تغییر رابط کاربری گرافیکی بود.

اسکریپت چیست؟

اسکریپت (Scrypt) که در آغاز S-crypt نامیده می شد همانند اسکریپت (Script) تلفظ می شود. اسکریپت در واقع از الگوریتم SHA 256 استفاده می‌کند اما محاسبات آن بسیار ‌ترتیبی‌تر از محاسبات SHA 256 در بیت کوین هستند. به این ترتیب موازی کردن محاسبات در آن امکان پذیر نیست. این به چه معناست؟ فرض کنید دو پروسه داریم، یکی A و دیگری B . در بیت کوین می‌توان با استفاده از ASIC دو پروسه‌ی A و B را موازی کرد و همزمان انجام داد. اما در لایت کوین باید به شکل ترتیبی ابتدا A و سپس B انجام شود. اگر بخواهید آن‌ها را با هم موازی کنید، حافظه‌ی مورد نیز بسیار زیاد می‌شود. اسکریپت (Scrypt) را « مساله سخت حافظه » (memory hard problem) می‌نامند چرا که عامل اصلی محدود کننده در آن قدرت پردازش نیست بلکه حافظه است. درست به همین دلیل است که موازی‌سازی به یک مساله چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود. اجرای 5 پروسه‌ی سخت حافظه به صورت موازی نیازمند 5 برابر حافظه‌ی بیشتر است. البته می‌توان دستگاه‌هایی با حافظه‌ی بسیار زیاد تولید کرد اما دو مشکل در مسیر انجام این کار وجود دارد: مردم عادی می‌توانند به جای خرید ASICهای فوق پیشرفته با خریدن کارت‌های حافظه‌ی ساده وارد رقابت شوند. تولید حافظه به مراتب پر هزینه‌تر از تولید تراشه‌های هشینگ SHA-256 است. اسکریپت عمدا طوری طراحی شده استخراج را همگانی و تا جای ممکن دموکراتیزه کند. اما اخیرا شرکت‌هایی مانند زئوس (Zeus) و فلاور تکنولوژی (Flower Technology) موفق شده‌اند ASICهای اسکریپت تولید کنند. متاسفانه این بدان معناست که رویای دموکراتیزه کردن استخراج از بین خواهد رفت.

لایت کوین چگونه ایجاد می شود؟

لایت کوین نیز همانند بیت کوین و بسیاری دیگر از ارز های رمز نگاری شده، طی فرآیندی که استخراج نامیده می شود، ساخته می ‌شوند. استخراج شامل حل پازل های پیچیده ریاضی است و به تجهیزاتی همچون کامپیوتر های تخصصی نیاز دارد. اولین استخراج کننده ای که موفق به حل پازل شود، مقداری Litecoin ساخته شده را، به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد.

چگونه می توانید صاحب لایت کوین (LTC) شوید؟

استخراج یک فرآیند پیچیده است و برای همه مناسب نیست. اگرچه یکی از راه های دستیابی به لایت کوین می ‌باشد، اما راه های ساده تری نیز وجود دارند. شما می‌توانید با استفاده از پول محلی خود و یا بیت کوین، از بسیاری از صرافی های آنلاین، ارز های رمزنگاری‌ شده بخرید.

اما، پیش از این که لایت کوین (litecoin) بخرید، باید بدانید کجا می توانید آنها را نگهداری کنید. انتخاب های مختصری شامل کیف پول های سخت افزاری همچون لجر نانو اس و کیف پول های دسکتاپی همچون Litecoin Core که توسط توسعه دهندگان لایت کوین ساخته شده، پیش روی شماست.

هنگامی که سکه ها را در اختیار گرفتید، می توانید شروع به استفاده از آنها کنید – مگر این که بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شما باشند. شرکت های زیادی وجود دارند که لایت کوین را به‌ عنوان روش پرداخت می پذیرند

سرمایه‌گذاری در Litecoin چقدر سود دارد؟

Litecoin اثبات کرده است که یک سرمایه ‌گذاری عالی برای کسانی بوده است که آن را از حدود یک یا چند سال پیش خریده اند؛ حتی با این که قیمت آن طی چند ماه اخیر به شدت افت کرده است. برای مثال، اگرشما معادل 1000 دلار لایت کوین در مارس 2017 خریده بودید (زمانی که هر لایت کوین با قیمت 4 دلار مبادله میشد)، سرمایه شما امروز دقیقا به 39500 دلار می رسید.

توجه داشته باشید که این ارقام براساس قیمت لایت کوین در زمان نوشتن این مقاله هستند. برای مقایسه، سرمایه‌گذاری همزمان همان مقدار پول در بیت کوین به بازده اندک 7500 دلاری منجر می شد. این بازگشت سرمایه عالیست اما نسبت به لایت کوین ناچیز می باشد.

فراز و نشیب برای هر رمزارزی وجود دارد

با این حال، این بدان معنی نیست که قیمت litecoin همچنان رشد خواهد کرد و یک سرمایه گذاری عالی برای آینده محسوب می شود. ارز های رمزنگاری‌ شده بسیار پرنوسان هستند، به این معنی که ممکن است قیمت آنها در مدت زمان کوتاه به طور چشم گیری بالا و پایین شود.

برای مثال، بنابر جداول قیمتی تهیه شده توسط  coinmarketcap ، لایت کوین در اواسط دسامبر 2017، ارزشی معادل 370 دلار داشت. حدود یک ماه و نیم بعد، قیمت آن به  110 دلار سقوط کرد؛ این یعنی 70 درصد از ارزش خودش را طی مدت کوتاهی از دست داد!

حقیقت این است که هیچ کس نمی داند قیمت ها در چه جهتی حرکت خواهند کرد. بنابراین، سرمایه ‌گذاری در لایت کوین، همانند دیگر ارز های رمزنگاری ‌شده، سهام ها، بازار تبادل ارز های خارجی (فارکس)، یک شغل پر ریسک است. پس برای احتیاط: هرگز بیشتر از تواناییتان برای ضرر کردن، سرمایه‌گذاری نکنید.

کاربرد ها:

با توجه به اینکه لایت‌کوین و بیت‌کوین شباهت زیادی در ساختار و عملکرد دارند می‌توان انتظار داشت که اکثر اعمالی که با بیت‌کوین قابل‌اجرا است با لایت‌کوین هم انجام شود. به‌بیان‌دیگر با استفاده از این ارز دیجیتال می‌توانید در هر زمان و مکان ارزش مالی را ارسال و دریافت کنید. هم‌اکنون برخی از فروشگاه‌های آنلاین، لایت‌کوین را در کنار سایر ارزهای دیجیتال می‌پذیرند.

چارلی لی، مخترع لایت کوین اعلام کرده که برای جلوگیری از سوءتفاهم‌ هایی که ممکن است از صحبت‌ های او برداشت شود و موجب افزایش یا کاهش قیمت لایت کوین شود تمامی لایت کوین‌های خود را فروخته و هیچ لایت کوینی در اختیار ندارد. وی ابراز داشته: «هر زمان که من در مورد قیمت بیت کوین یا اخبار خوب و بد حرفی بزنم، به این متهم می‌شوم که این کار را برای منافع خود انجام داده‌ام به همین خاطر تمامی لایت کوین‌های خود را فروختم و اهدا کردم.»

لایت کوین هم مانند بیت کوین از قیمتی در حدود 1 سنت کارش را آغاز کرد. این ارز تا سال 2014 رشد قیمت خیلی خوبی داشت اما بعد از آن با کاهش قیمت محسوسی مواجه شد و حدود سه سال در محدوده قیمت 1 تا 4 دلار بالا و پایین می‌شد. سال 2017 دوران انفجار لایت کوین بود. در حالی که بیت کوین در سال 2017 حدود 1700 درصد رشد کرد، لایت کوین با رسیدن به بالاترین قیمت تاریخش یعنی 320 دلار، صعودی 7000 درصدی را تجربه کرد.

افزایش آگاهی مردم در حوزه ارزهای دیجیتال و گسترش ارزهای بلاک چینی باعث رشد قیمت شدیدی در تمام ارزهای بالای جدول شد. شرکت های زیادی از جمله برخی از سایت های قمار، لایت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند که در رشد قیمت آن بی تاثیر نبود.

 

ستخراج چیست؟

در دنیای واقعی، عملا هر سیستم مالی نیازمند یک قدرت مرکزی جهت تایید و پردازش یک معامله و یا تراکنش است.  برای مثال، اگر قصد دارید مقداری پول به دوست خود ارسال کنید، احتمالا از بانک استفاده خواهید کرد.

با انجام انتقال، پول از حساب شما خارج خواهد شد و  پس از مدتی به حساب دوست شما واریز خواهد شد. خیلی ساده!

اگر چه به منظور انجام این کار به یک شخص ثالث نیاز دارید و آن بانک است. مشکل اینجاست که شما باید به شخص ثالث اطمینان کامل کنید.

شما باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار داده و به آنها اعتماد کنید تا از پول شما محافظت کنند.

اگر بحران اقتصادی سال 2008 را به خاطر آورید، بسیاری از بانک ها ورشکسته و پس انداز خود را از دست دادند. قضیه دنیای رمزنگاری متفاوت هستند. تراکنش های بلاک چین غیرمتمرکز هستند به این معنی که هیچ فرد و یا قدرتی بر دارایی ها کنترل ندارد.

احتمالا تعجب خواهید کرد که بدون تایید و پردازش شخص ثالث چگونه انجام تراکنش ممکن خواهد بود؟ این ویژگی به دلیل وجود دفتر حساب توزیع شده امکان پذیر شده است که توسط هزاران استخراج کننده مختلف مدیریت می شود.

به جای اینکه تنها یک شخص یا یک مجموعه (مانند یک بانک) بر دارایی ها کنترل داشته باشد، همه می توانند بر آنها نظارت داشته باشند. مردم به منظور تبدیل شدن به یک استخراج گر، از قدرت محاسباتی زیاد برای حل مسائل ریاضی استفاده می کنند.

دلیل استفاده از کامپیوتر این است که مسائل به گونه ای طراحی شده اند که انسان قادر به حل آنها نیست. پس از حل یک مسئله، بلاک تراکنش مورد تایید قرار می گیرد. چرا مردم با وجود صرف زمان، پول و برق از کامپیوتر خود برای تایید تراکنش ها استفاده می کنند؟

استخراج کنندگان به عنوان پاداش ارز دریافت می کنند. به عنوان مثال، کسانی که لایت کوین را استخراج می کنند، توکن لایت کوین دریافت می کنند. این امر کمک می کند تا شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز عمل کند.

عمل استخراج علاوه بر حمایت از جامعه رمزنگاری، سود آور نیز هست. هر چه عمل استخراج بیشتر و بیشتر محبوب شود، رقابت نیز بیشتر می شود.

به طوری که هزاران نفر برای حل یک مسئله یکسان تلاش می کنند. هر کدام از استخراج کنندگان که اول از همه بتواند مسئله  را حل کند، پاداش را دریافت خواهد کرد! (این سیستم استخراج به اثبات کار (PoW/Proof-of-Work) معروف است.) علاوه بر این، سیستم های استخراج دیگری مانند بلاک چین نئو (NEO) وجود دارند که از یک نوع استخراج متفاوت به نام اثبات سهام (PoS/Proof-of-Stake) استفاده می کنند.

اکنون می دانید که عمل استخراج چیست. حال بیاید ببینیم این عمل بر روی بلاک چین لایت کوین چگونه کار می کند.

روش های دیگر بدست آوردن لایت کوین

اگر به عمل استخراج به عنوان یک روش برای بدست آوردن لایت کوین های بیشتر فکر می کنید، ساده تر این است که آن را خریداری کنید.

در عوض می توانید با استفاده از پول خود لایت کوین خریداری کنید. برای این کار صرافی های زیادی وجود دارند. آنها این امکان را برای شما فراهم می کنند تا با استفاده از کارت اعتباری خود لایت کوین خریداری کنید.

خطرات اصلی

هدف اصلی خرید تجهیزات استخراج، کسب سود است. اگر قرار باشد ضرر کنید هیچ توجیهی برای انجام آن وجود ندارد.

این یعنی ریسک کار بسیار بالاست. به خصوص که اگر شما هزینه بسیار زیادی را صرف خرید سخت افزار کرده اید و قبض برق سنگینی را برای پرداخت دارید.

همیشه سود خود را با استفاده از ابزار محاسبه گر سود که آدرس آن را در بالا قرار داد ایم، محاسبه کنید. اگر ارزش لایت کوین تغییر کند و یا هزینه برق افزایش یابد، اطلاعات جدید را در محاسبه گر وارد کرده تا اطمینان حاصل کنید همچنان سود خواهید کرد.

 

نتیجه گیری پیرامون لایت کوین:

لایت کوین در چند ماه گذشته همانند یک طوفان وارد دنیا شده است. دلایل این موفقیت عبارت اند از: به تدریج ارزهای دیجیتال در حال محبوب شدن هستند و اعتماد بیشتری به آن‌ها صورت می‌گیرد. کوین‌بیس به فروش لایت کوین اقدام کرده است لایت کوین سگ ویت را فعال نموده است در عین حال، رشد سریع مهم‌ترین ویژگی لایت کوین نیست بلکه این پول دیجیتالی دارای ماهیتی به مراتب ارزشمندتر است. درست است که ایده‌ی اصلی لایت کوین به وجود آوردن یک برادر کوچک‌تر برای بیت کوین بوده اما از آن زمان تاکنون این ایده به مراتب گسترده‌تر شده است. طی یک سال گذشته لایت کوین ریسک های لازم را انجام داده تا ظرفیت و چشم انداز ارزهای دیجیتال را به عموم مردم نشان دهد. لایت کوین یکی از نخستین ارزهایی بود که سگ ویت را پیاده سازی کرد، سازندگان این پول دیجیتالی توانسته‌اند مبادله اتمی را نیز با موفقیت آزمایش کنند. از سوی دیگر، آن‌ها فعالانه در جستجوی آوردن شبکه لایتنینگ در سیستم خود هستند. با مشاهده‌ی این مسائل مشخص می‌شود که لایت کوین شایستگی این افزایش ارزش را داشته است.